Posodobljeno 14. 12. 2022
Hitrost spletne strani je eden ključnih dejavnikov, ki oblikujejo uporabniško izkušnjo na vaši spletni strani ali spletni trgovini. Počasna spletna stran in dolgo nalaganje sta zelo moteča, obiskovalce pa lahko odvrneta od uporabe spletne strani, zaključka nakupa ali celo ponovnega obiska. Taki spletni strani, uporabniki pogosto ne bodo namenili druge priložnosti.
Visoko zmogljive in hitre spletne strani povečajo možnosti ponovnega obiska uporabnika, večjih konverzij, višjih uvrstitev spletne strani med zadetki iskanja v Googlu in boljšo uporabniško izkušnjo.
Optimizirane strani tako prejmejo več prometa in pritegnejo obiskovalce, ki jih je mogoče pretvoriti v stranke. Počasne spletne strani, pa vas bodo zagotovo stale obiskov uporabnikov, prodaje in ugleda.
Zato vam v nadaljevanju podajamo konkretna priporočila, kako poskrbeti za optimizacijo spletnega mesta in čas nalaganja strani, da ne boste po nepotrebnem izgubljali (potencialne) stranke.
Kazalo
Pomen optimizacije hitrosti spletne strani
Hitrost spletne strani je metrika, ki ovrednoti čas nalaganja spletne strani, v praksi pa pomeni čas potreben za prikaz od začetka nalaganja do polne funkcionalnosti strani.
Optimizacija hitrosti spletne stani vpliva na več dejavnikov spletnega uspeha, predvsem pa se njen vpliv odraža na:
- konverzijah,
- uvrščanju spletne strani na iskalnikih in
- uporabniški izkušnji.
1. Konverzije
Konverzija je pomemben dejavnik vašega poslovnega uspeha, kar pomeni, da vaš obiskovalec naredi na strani določeno želeno dejanje. To so lahko različna dejanja: opravljen nakup, prijava na e-mail novice, prijava na spletni seminar ali prenos e-knjige.
Boljša kot je hitrost nalaganja spletne strani, višje stopnje konverzije bo ta imela. Raziskava, ki jo je opravil Hubspot, je pokazala, da 1 sekunda zamude nalaganja strani pomeni 7 % zmanjšanje števila konverzij. Na primer; upočasnitev strani za 1 sekundo lahko Amazon vsako leto stane 1,6 milijarde dolarjev prodaje. Ja, tako malo je potrebno za tako veliko izgubo!
2. Uvrščenost spletne strani na Googlu
Čas nalaganja strani vpliva tudi na to, kako enostavno jo lahko uporabniki najdejo. Hitrost spletnih strani je eden od dejavnikov, ki jih Google namreč upošteva pri razvrščanju spletnih mest. Google “nagrajuje” spletne strani, ki se nalagajo hitreje z višjimi pozicijami med rezultati iskanja.
Predolg čas nalaganja spletne strani nudi slabo uporabniško izkušnjo in ima posledično slabšo pozicijo med rezultati iskanja.
3. Uporabniška izkušnja
Izgled spletne strani, preglednost, enostavno iskanje informacij na njej, hitrost in odzivnost strani na zahteve uporabnikov, so vse dejavniki, ki neposredno vplivajo na uporabniško izkušnjo.
Bolj, kot je vaša spletna stan odzivna in hitra, bolj je tudi uporabniku prijazna. Pomislite – ali bi vi raje obiskali spletno stran, ki se naloži nemudoma ali tako na kateri morate ob vsakem kliku čakati nekaj sekund?
Bolje kot se vaša spletna stran obnese, bolj bo zadovoljen tudi uporabnik. Brezhibna uporabniška izkušnja je način za izgradnjo velike baze zvestih strank in močne blagovne znamke.
Hitrost delovanja strani – koliko časa je sprejemljivo?
Basen o polžu in zajcu nas uči, da je polž zmagal na dirki z zajcem navkljub svoji počasnosti, saj ga je gnala vztrajnost. Toda ko gre za spletne strani, že samo sekunda zamude pomeni izgubo prometa na spletno stran ter s tem številnih konverzij.
- 47% uporabnikov pričakuje, da se bo spletna stran naložila v 2 sekundah ali manj.
- 40% uporabnikov opusti spletno stran, ki se nalaga več kot 3 sekunde.
- Enosekundna zamuda pri odzivu strani lahko povzroči 7 % zmanjšanje konverzij.
To pomeni, da je potrebno vse spletne strani in spletne trgovine optimizirati za največjo možno hitrost, ne glede na to, v kateri napravi ali brskalniku je dostopna. Da bi lahko pravilno opravili optimizacijo, je dobro prvo poznati razloge za počasno nalaganje spletnih strani.
S katerimi orodji lahko ocenite hitrost nalaganja spletne strani?
V kolikor optimizirate hitrost spletnega mesta na sprejemljivo raven, boste dobili znatno prednost pred konkurenco. Načini optimizacije hitrosti spletne strani, ki jih navajamo v tem članku, so zelo različni in včasih lahko rešitev ene težave negativno vpliva na drug vidik vaše spletne strani. Zato priporočamo, da po vsaki spremembi analizirate hitrost spletnega mesta, da ugotovite, kateri ukrepi prinašajo najboljše rezultate.
Vredno je preizkusiti več orodij, s katerimi je možno testirati hitrost vaše spletne strani in spletne trgovine:
Google PageSpeed Insights
Gre za brezplačno Googlovo orodje, ki na vaši spletni strani izvede preizkus učinkovitosti in ponuja priporočila, kako le-to povečati. Deluje tako za namizne kot za mobilne različice.
Poleg ocene hitrosti delovanja, vam Google PageSpeed Insights ponudi tudi predloge za izboljšave.
Pingdom
Odlično orodje za testiranje hitrosti spletne strani s številnimi uporabnimi funkcijami. Spremlja zgodovino uspešnosti vaših spletnih strani in na podlagi podatkov daje priporočila, kako izboljšati hitrost spletne strani. Ponuja tudi aplikacije za testiranje hitrosti spletnega mesta za Android in iOS. Ima tako brezplačne kot profesionalne, plačljive pakete.
GTmetrix
GTmetrix je ena najboljših (brezplačnih) alternativ PageSpeed Insights, ko gre za merjenje uspešnosti vaše spletne strani. Zaradi številnih možnosti prilagajanja (regija testnega strežnika, vrsta brskalnika itd.), je izkušnja z GTmetrix odlična in zanesljiva.
Dejavniki, ki vplivajo na hitrost spletne strani in nasveti za izboljšave
Ko preizkusite hitrost svoje spletne strani, lahko začnete optimizirati. Veliko podjetnikov in podjetij spregleda ključne elemente spletnega oblikovanja, ki hromijo čas nalaganja spletnih strani. Po drugi strani pa si lastniki spletnih strani prizadevajo za večjo učinkovitost spletnega mesta, tako da se izognejo najpogostejšim napakam. Katere so in kako se jim torej izogniti?
1. Slabo optimizirane slikovne in video vsebine
Videoposnetki, slike in logotipi pritegnejo pozornost obiskovalcev vaše spletne strani, vendar, če jih ne znamo optimizirati lahko negativno vplivajo na hitrost spletne strani. So tudi eden najpogostejših razlogov, zakaj se spletna stran počasi nalaga.
Mediji so shranjeni v ogromnih datotekah. In večja kot je datoteka, daljši čas je potreben za upodobitev teh elementov na straneh. Nalaganje medijev z visoko ločljivostjo lahko vzame veliko časa, da se spletno mesto v celoti naloži.
Vendar, kako optimizirati nalaganje datotek, ne da bi ogrozili kakovost slike? Optimizacija slike pomeni zmanjšanje njene velikosti datoteke z uporabo vtičnika, programa ali spletnega orodja. Slike lahko optimizirate z orodji, kot so Compress PNG, Tiny PNG, ImageOptim, JPEGmini ali Kraken, ki sliko stisnijo a hkrati ohranijo zadovoljivo kvaliteto. Pred tem je smiselno sliko tudi zmanjšati na velikost, ki jo potrebujete na spletni strani – slika naj ne bo večja ali manjša od zahtevanih dimenzij.
Postopek lahko traja nekaj časa, vendar se splača.
2. Zastarel CMS sistem in slaba podatkovna baza
Sistem za upravljanje vsebine (CMS) se uporablja za ustvarjanje, upravljanje in spreminjanje spletnih vsebin. Če za upravljanje spletnega mesta uporabljate CMS kot na primer WordPress ali Wix, nujno preverite ali je nameščen z najnovejšimi posodobitvami programske opreme.
Redno posodobljen CMS sistem zagotavlja hitro delovanje in zavarovanje sistema pred ranljivostmi.
Vsak CMS pa v ozadju, za svoje delovanje potrebuje bazo podatkov, kjer se beležijo informacije o spletni strani, vtičnikih vsebini itd. Z nadgradnjami in sčasoma lahko podatkovna baza postane vse večje in večja ter prenasičena s podatki, ki jih CMS ne uporablja več. Smiselno je torej, periodično optimizirati podatkovno bazo. Če uporabljate WordPress, lahko to enostavno storite s pomočjo vtičnika WP-Optimize.
3. Zmanjšajte število vtičnikov
Vtičniki so običajni sestavni deli vsakega spletnega mesta, saj strani dodajo posebne funkcije. Žal je tako, da več vtičnikov kot je nameščenih, več virov je potrebnih za njihov zagon. Zato spletna stran deluje počasneje in lahko se pojavijo tudi varnostne težave. Sčasoma število vtičnikov narašča, nekateri pa so morda celo neaktivni. Priporočamo, da preverite vse nameščene vtičnike in izbrišete nepotrebne. Najprej zaženite teste učinkovitosti na svoji strani, da ugotovite, kateri vtičniki upočasnjujejo vaše spletno mesto. Hitrost spletne strani ni odvisna samo od števila nameščenih vtičnikov, temveč tudi od njihove kakovosti.
4. Predpomnjenje strani (ang. Page Caching)
Vaš spletni brskalnik, ne glede na to, katerega uporabljate, je programska aplikacija s predpomnilnikom. Ta aplikacija išče, prepoznava in nam prikazuje spletne strani in druge podatke prek URL-jev. Predpomnilnik brskalnika bo shranil informacije in podatke, vključno s slikami in HTML, ki so potrebni za ogled spletnih strani. Ob obisku uporabnika na spletni strani, se v ozadju procesira PHP koda grafične predloge in vsi drugi dodatki oziroma aktivni vtičniki. Proces vzame nekaj časa in v primeru, da kakšen od elementov ni dobro programiran, negativno vpliva na odzivnost in hitrost vaše spletne strani. Predpomnjenje to reši, saj preprečuje procesiranje vedno ene in iste PHP kode, ob vsakem obisku uporabnika na strani. Zato zelo poveča hitrost spletne strani.
5. Preveč JavaScript and CSS datotek
Dodatne funkcionalnosti in skrbno dodelan izgled spletne strani izboljšajo uporabniško izkušnjo, a potrebno je paziti, da na spletni strani ni preveč JavaScript in CSS datotek. Te lahko naredijo več škode, kot koristi in upočasnijo stran.
JavaScript in CSS datoteke v ozadju delovanja pošiljajo veliko število HTTP zahtevkov, ki jih uporabnikov brskalnik obravnava posamično. Vsaka dodatna vrstica kode, brskalniku naloži več dela, kar pomeni daljše nalaganje.
Predlagamo, da na spletno stran vključite le nujne JavaScript kode in CSS datoteke ali jih poskušate združiti v eno. Tako boste zmanjšali število HTTP klicev in olajšali delo spletnim brskalnikom.
Če uporabljate WordPress, si lahko pomagate z odličnim vtičnikom Asset CleanUp: Page Speed Booster.
6. Preveč različnih spletnih pisav
Uporaba spletnih pisav postaja čedalje bolj priljubljena pri oblikovanju spletnih strani, vendar uporaba preveč različnih pisav lahko negativno vpliva na hitrost nalaganja spletne strani. Tipografija ob nalaganju sproži dodatna HTTP zahtevke do zunanjih ponudnikov.
Predlagamo, da omejite uporabo ene družine pisav na spletni strani, da naložite samo znake, ki so uporabljeni na strani (znakov za cirilico ni potrebujete, če je vaša spletna stran v slovenščini) in ne naložite neuporabljenih stilov pisave (npr. “extra bold”).
7. Počasni strežniki
Razlog, da se spletne strani nalagajo počasi, se lahko skriva tudi v težavah s strežnikom, kjer vaša spletna stran gostuje.
Obstajajo tri možne vrste gostovanja:
- Deljeno gostovanje
- Virtualni zasebni strežnik (VPS gostovanje)
- Namenski strežnik
Najbolj priljubljena vrsta gostovanja, ki se uporablja po vsem svetu, je deljeno/skupno gostovanje. To je najcenejši način, da spletno stran v kratkem času in za nizko ceno postavite na splet. Z deljenim gostovanjem si CPU, prostor na disku in RAM delite z drugimi spletnimi mesti, ki prav tako uporabljajo ta strežnik. To je glavni razlog, zakaj gostovanje v skupni rabi ni tako hitro kot VPS ali namenski strežnik.
Virtualni zasebni strežniki in namenski strežniki so veliko hitrejši. VPS za distribucijo vsebine uporablja več virtualnih strežnikov. Je odlična izbira za vse, ki imajo zahtevno spletno trgovino, sami izdelujejo spletne strani ali pa želijo sami izvajati spremembe ter nadgradnje na strežnikih.
Najdražja možnost gostovanja je uporaba namenskega strežnika, ki je lahko vaš lastni fizični strežnik. Prednost je v tem, da si strežnik prilagodite povsem po svoji meri. V kolikor nimate potrebnega znanja, plačate najem strežnika in najamete skrbnika sistema, da ga vzdržuje.
Možni razlogi za počasen strežnik so:
- uporabljate brezplačen strežnik,
- ponudnik gostovanja je nezanesljiv,
- imate veliko prometa in čas je, da posodobite paket gostovanja.
To težavo lahko rešite dokaj preprosto – pri trenutnem ponudniku nadgradite paket gostovanja ali zamenjate ponudnika če s trenutnim niste zadovoljni.
V kolikor spletno stran obiskujejo tuji uporabniki iz različnih držav, je smiselno uporabiti CDN (ang. Content Delivery Network), ki vsakemu uporabniku prikaže stran v enakem času, ne glede na njegovo geografsko lokacijo. CDN sestavlja mrežo strežnikov različnih podatkovnih centrov po celem svetu, z namenom podajanja vsebin z uporabnikom najbližjih strežnikov. To si najlažje predstavljamo na konkretnem primeru: če obišče spletno trgovino v Sloveniji uporabnik iz Japonske, je med državama in fizičnim strežnikom v Sloveniji, zelo velika razdalja. Posledično se lahko stran temu uporabniku odpira nekaj sekund več, kar lahko vpliva na njegovo potrpežljivost in željo, da počaka in obišče spletno trgovino. V primeru strežnika na Japonskem, bi to znatno pospešilo hitrost spletne strani.
Kakšna bo hitrost vaših strani?
Trenutno običajni uporabnik pričakuje, da se bodo spletne strani naložile manj kot po 3 sekundah. V kolikor ta pričakovanja ne izpolnite, izgubite veliko prometa na spletni strani in posledično tudi konverzije.
Če je hitra spletna stran vaša prednostna naloga – in bi morala biti! – poskrbite za optimizacijo spletne strani in uporabite eno od zgornjih orodij za kvantitativno merjenje hitrosti.
Do zdaj bi moralo biti povsem jasno: hitrost spletne strani je pomemben sestavni del vsakega uspešnega spletnega mesta. Hitrejša kot je vaša stran, boljše so vaše možnosti za uspeh!
Za konkreten nasvet ter pomoč na področju optimizacije spletnih strani, nam pišite na blog@spletnik.si.
Uspešno,
Spletnik