Bonton na spletu

Avg 11, 2021
Avg 11, 2021

Posodobljeno 14. 12. 2022

O spletnem bontonu ali “netiquette” je bilo napisanega že veliko a vendar mnogo premalo. Žal se premalo zavedamo, da je tudi spletni bonton pomemben in da tudi na spletu ne moremo vedno napisati vsega, kar nam pade na pamet.

Najbrž ste že doživeli, da vam je kdo solil pamet, ko ste podali svoje mnenje v obliki komentarja na temo, kjer je bilo vpleteno večje število ljudi. Ker se ljudje dandanes lažje izražamo prek interneta, ker pred sabo nimamo živega sogovornika, se kaj hitro zgodi, da zapišemo in izrečemo besede, ki jih sicer v pogovoru morda ne bi.

Ni potrebno veliko poguma, da na spletu izraziš svoje mnenje, ki je žaljivo, neprimerno ali nepremišljeno. Zlahka zapišemo besede, ki izražajo naše trenutno čustveno stanje.

Zato preden komentirate, s čimer se ne strinjate najbolj, dvakrat vdihnite in premislite. Če vas je komentar, članek ali blog zapis razburil, razmislite in preverite, kako boste reagirali.

V pomoč pri odločitvi vam je lahko prav netiketa, ki ji bomo tokrat namenili nekaj besed.

Pozdravljeni, g. Spletni bonton!

Netiketa

Spletni bonton ali netetika so pravila obnašanja na spletu. Glede na količino informacij in komentarjev, ki dnevno zaokrožijo na družbenih omrežjih, kaj hitro lahko ugotovimo, da še vedno veliko ljudi, omenjenih pravil ne pozna ali pa jih ne upošteva.

Preberite članek do konca in mogoče izveste kaj novega ali obnovite, pozabljena pravila. Vsi občasno pozabimo na bonton in pravila obnašanja na medmrežju.

Vsi smo namreč le ljudje, ki imamo lahko slab dan, mogoče teden. Zato se ni potrebno prehitro razburjati in odgovoriti na mail, ki nas je vznemiril, z negativnim ali celo žaljivim tonom besedila. Uberete lahko drugačno, bolj primerno pot.

Poglejmo si nekaj pravil spletnega bontona.

8 pravil spletnega bontona

  1. Splet je javni medij – imejte v mislih, da je splet javno območje in da tukaj ni zasebnosti. Nikoli ne morete vedeti, kje vse bodo pristali vaši komentarji, članki ali maili. Zato trikrat premislite, preden karkoli objavite. Pred klikom na tipko »Objavi« se vprašajte: »Kako bi se počutil, če bi meni nekdo to rekel osebno?« Vse, kar objavite, bo javno in vidijo lahko vsi. Ne pozabite na to!
  2. Preden karkoli vprašate, preverite, če se je o tej tematiki že pisalo – pogosto se zgodi, da ljudje postavljajo ena in ista vprašanja. Poznavalec ali administrator, kaj hitro ugotovi, da si nekdo ni vzel niti nekaj minut časa, da bi svoje vprašanje poiskal na spletu. Nekatera vprašanja in odgovori, se pogosto pojavljajo in jih lahko najdete v hipu.  Zato je res nevljudno, da takšno vprašanje ponavljate, znova in znova. To nekaj pove o osebi, ki podaja vprašanje.
  3. Ne bodite žaljivi – pri pisanju uporabljajte spoštljiv jezik in ne preklinjajte, ne bodite vulgarni in uporabljajte besede, ki bi si jih upali izreči tudi v živo. Predstavljajte si, da govorite osebi, ki stoji pred vami in kako bi se do nje obnašali, na kakšen način bi ji nekaj povedali. Zagotovo bi bili vljudni, spoštljivi in prijazni. Enako velja na spletu. Če je oseba na drugi strani sveta in vas ne vidi, to še ne pomeni, da ji ni potrebno nameniti prijaznih besed. Kaj hitro vas lahko nepremišljeno dejanje stane ugleda.
  4. Pišite in odgovarjajte na temo, ki se odvija – če prebirate članek ali forum na temo montiranja oken, ne morete pisati o modnih dodatkih. Pišite na temo, ki je aktualna v diskusiji, kateri sledite ali v njej sodelujete.
  5. Oblikujte besedilo in ne kopirajte drugih besedil – nikakor ne kopirajte tujih besedil in jih uporabljajte za za svoje. Izogibajte se kopiranju, pa čeprav se zdi to mamljivo. Pogosto se zgodi, da imajo spletne trgovine identične opise artiklov. To škoduje sami spletni strani, kot tudi ugledu znamke.
  6. Delite svoje znanje in izkušnje – če imate informacije in izkušnje, ki drugim lahko koristijo, jih delite. Ni lepšega, kot pomagati drugim in jim prihraniti nevšečnosti ali težave, ki jih lahko imajo, če ne dobijo pravih informaciji. Pridobili si boste spoštovanje in kredibilnost v online svetu.
  7. Nihče ni nezmotljiv – vsak se lahko zmoti. Spletni bonton pomeni, da ne pozabite, da je na drugi strani človek. Tudi ta človek je zmotljiv in zato ne odreagirajte prehitro, če se nekdo zmoti ali naredi napako.
  8. Ne posredujmo verižnih pisem in neželene pošte –lepo je, da smo pozitivni in so nam lepe želje všeč. Verižna sporočila so lahko za marsikoga nadležna, obenem pa ob nepravilnem pošiljanju lahko tudi razkrivajo email naslove vseh prejemnikov, brez njihovega dovoljenja. Neželena pošta pa je lahko tudi nevarna, saj lahko nevede z njo širite računalniške viruse.

Spletni in mobilni bonton oz. etika

V različnih situacijah na spletu, veljajo različna pravila. Spoznali smo 8 splošnih pravil spletnega bontona.

Kako pa je s pisanjem e-poštnih sporočil, ki sestavljajo velik del vsakodnevnega komuniciranje prek spleta? V nekaterih primerih se izražamo bolj uradno, nekje manj. Odvisno, kako dobro osebo poznamo sogovornika, koga imamo na drugi strani in kakšen je naš razlog za komunikacijo.

Vsaka situacija, ki se odvija prek spleta, je enolična. Pomembno je, da v vsaki situaciji, reagiramo pravilno.

Pravila elektronske pošte

Pravila e-pošte

Eno najbolj pogostih opravil je zagotovo pisanje elektronskih sporočil. Kako čim bolj pravilno napisati elektronsko sporočilo je odvisno od tega, komu je sporočilo namenjeno. Ne morete poslati istega sporočila šefu, prijatelju ali punci. Med sporočili bo seveda, velika razlika.

Zato je dobro poznati osnovna pravila, ki si jih bomo v nadaljevanju, tudi pogledali. Na internetu je mnogo priložnosti, da sebe prikažete v svoji najboljši luči.

Prednost online komuniciranja je, da se nanj lahko pripravite, pred pošiljanjem pa takst ponovno preverite in po potrebi spremenite. Komunikacija je bistveno lažja, kot v živo, kjer vas nekaj lahko v trenutku preseneti in ne veste, kako odreagirati.

Poglejmo si pravila pošiljanja elektronskih sporočil v različnih situacijah.

Prijava na e-novice

Prijava na e-novice Spletnik

Če se prijavljamo na novice, je pomembno, da pustimo podatke, ki so resnični in niso izmišljeni. Zakaj bi se drugače sploh prijavili na novice?

Nikoli ne veste, kje vse, se lahko vaš mail pojavi in kakšne posledice lahko za sabo prinese uporaba izmišljenih podatkov.

Smeški

Pri dopisih, uradnih mailih ali prošnjah za delo, ne uporabljajte smeškov in emojijev. Vse te znake uporabljamo le, ko osebo dobro poznamo ali je naš bližnji prijatelj.

Tudi, če poslovno sodelujete ali si dopisujete, ne uporabljajte smeškov, razen v primeru, ko ste si z poslovnim partnerjem že dopisovali na takšen način.

Črke velikanke

Velike črke v e-mailu

Velikih tiskanih črk ne uporabljamo, razen v primeru, ko želimo kakšno besedo resnično poudariti.

Prekomerno uporabo veliki tiskanih črk lahko primerjamo s kričanjem, ker pa seveda nočete užaliti osebe na drugi strani ekrana, se uporabi le teh izogibajte.

Če želite kaj poudariti, pisavo raje odebelite, podčrtajte ali obarvajte. Priporočamo vam, da uporabljate večji font in klasične pisave, ki so bolj berljive in čitljive. Ker jih že dobro poznamo in smo jih navajeni, je to dober razlog, da jih uporabite tudi vi.

Ostanite pozitivni

Sporočilo, ki ga pošljete preko elektronske pošte naj bo profesionalno in naj ne vsebuje sarkazma ali neprimerne vsebine. Ljudje prihajamo iz različnih kultur, navad in običajev, zato je za nekoga en stavek lahko dobra šala, za drugega pa isti stavek žaljiv. Raje se izogibajte humorju, razen seveda s sogovorniki, ki vas že poznajo.

Podpisujte se

Primer podpisa

Vljudno je, da se na koncu sporočila podpišete in tako prejemniku jasno poveste, kdo je pošiljatelj. Velja pa tudi, da pri podpisu ne gre pretiravati. Pogosto se zgodi, da ljudje v podpis vstavijo več informacij, kot je potrebnih.

V podpis ni potrebno vključevati čisto vseh kontaktnih podatkov, vključite le najpomembnejše. Če bo prejemnik potreboval več informacij o vas, bo le te poiskal. Podpis naj zato vsebuje le vaše ime in priimek, kontaktno številko, elektronsko pošto in delovno mesto, ki ga zasedate v podjetju.

Naj bo kratko in jedrnato

Ker dandanes informacije bolj skeniramo kot beremo, je bolje, če so vaša sporočila kratka in hitro preidejo k bistvu.

Nihče ne mara dolgih sporočil, kjer se jedro lahko hitro izgubi. Razen v primeru, ko gre za zapletene težave, takrat lahko pošljete daljše sporočilo in podrobno razložite vaš problem ali rešitev – a vseeno pazite na strukturiranost sporočila!

Ne piši tako, kot govoriš

Pri pisanju članka ali email sporočila morate prav tako paziti na slovnična pravila. Ne morete poslati sporočila, ne da bi ga prej pregledali in slovnično popravili. Če nastane napaka ali dve, ne bo velik problem, saj smo vsi le ljudje.

Sporočil prav tako ne morete pisati v slengu, predvsem če gre za pošiljanje novic oziroma “newsletter-ja” vašim strankam. Tako sporočilo ne bo delovalo profesionalno in hitro lahko izgubite kredibilnost s svojim pisanjem in naredite več škode, kot koristi.

Obnašajte se kavalirsko

Ne glede na to, ali pišete objavo za družbene medije, komentirate ali pošiljate elektronsko sporočilo sodelavcu, vedno velja slediti spletnemu bontonu. Ne pozabite, da je način izražanja zelo pomemben in veliko pove o vas.

Bodite uglajeni, kot da prihajate iz kraljeve družine, kjer morate upoštevati pravila obnašanja in pravila bontona. Morda se vam zdi to odveč, vendar se vam bo takšen način obnašanja, zagotovo obrestoval na dolgi rok. Nikoli ne veste, kdo vse bo sporočilo prebral in kako bo razumljeno.

Ne zapirajte si vrat po nepotrebnem, z nespoštovanjem bontona na spletu in negujte ugled svoje blagovne znamke s spoštljivim komuniciranjem tako na spletu, kot izven.

V primeru, da imate kakšno vprašanje ali predloga nam lahko pišete na blog@spletnik.si.

Uspešno!

Vaš Spletnik

3/5 - (2 glasov)

Bodite na tekočem s trendi v digitalnem marketingu

Prijavite se na e-novice

Ocenite to stran

3/5 - (2 glasov)