Posodobljeno 11. 04. 2024
Poleg letakov, oglasov v časopisu, oglasov v oglasnih brošurah, periodik podjetja… poznamo še ogromno kanalov oglaševanja, ki so se skozi zgodovino razvile v pomembne determinante uspešnosti marketinga posameznega podjetja. Kot sem že v predhodnih prispevkih nakazal, je enega največjih napredkov v približevanju ponudbe potencialnim kupcem prinesel Gutenbergov izum tiskarskega stroja. Z možnostjo tiska, se v začetku 18. stoletja pojavijo prve revije – čeprav vemo, da se plačljivi oglasi v časopisih/revijah prično pojavljati v tridesetih letih devetnajstega stoletja, je vznik revij predstavljal začetek nišnega marketinga. Revije, ki so tematsko orientirane, so tako predstavljale idealen kanal za približevanje ponudbe točno določenemu segmentu prebivalstva.
Kmalu po vzniku plačljivih oglasov pa se pojavi še poster – praktično je to logičen korak naprej za določenega oglaševalca, saj je oglas hitro dosegel bistveno večje število prebivalstva, kot so ga oglasi v časopisu – četudi je ta zaradi vedno nižje cene postal vedno bolj dostopen in vsebolj prisoten v vsakdanjem življenju. Po letu 1839, ko je bil natisnjen prvi poster, je začel postajali vedno bolj pomemben vir potencialnih kupcev. Sprva se je razvil v Londonu, velik komercialni naboj pa so mu dodali v Ameriki. V začetku so takšni plakati »zgolj« naznanjali prihode karnevalov v mesta, nedolgo za tem pa so že predstavljali razne izdelke in k nakupu nagovarjali mimoidoče. Na prehodu stoletij je poster pridobil toliko na popularnosti, da je postal pomembna umetnostna smer, s svojo močjo pa je vzbudil nemalo zanimanja pri zbirateljih. Z nič kaj veliko zamudo se prično razvijati tudi plačljive oglasne deske – prostori, namenjeni plakatom. Po podatkih ameriškega združenja za oglaševanje na prostem, prvi primer plačljive oglasne deske datira v leto 1867.
Še pred koncem 19. stoletja pa v svetu oglaševanja zasledimo prvi spam. Čeprav se je telgraf razvil že ob koncu 18. stoletja, se je (najverjetneje po zgledu prodaje oglasnega prostora) le-ta kot oglaševalski medij prvič pojavil leta 1864, ko je bil poslan prvi nezahtevan telegram s komercialno vsebino. Šlo je za neko investicijsko ponudbo družbe Western Union, ki je bila poslana številnim izbranim premožnejšim prebivalcem, tedaj zaradi gospodarske krize opustošene, severne Amerike. Ker je šlo za nezahtevano storitev in vsebino komercialne narave, ta dogodek velja za prvi primer spam-a.
Vzporedno z razvojem plačljivega oglaševanja pa se že pojavijo tudi prve blagovne znamke. Čeprav najstarejše blagovne znamke, kot so Löwenbräu in Stella Artois, zasledimo že v sredini 14. stoletja, se pravi razvoj prične z letom 1875, ko je v Veliki Britaniji bil sprejeta listina o zaščiti blagovnih znamk. To je v kontekstu razmaha plačljivega oglaševanja bil nujen korak v smeri zaščite posameznih proizvajalcev in prva blagovna znamka, registrirana na osnovi te listine, je The Bass Red Triangle, blagovna znamka angleške pivovarne Bass Brewery.
Do naslednjega velikega dogodka v smislu inovativnega oglaševanja – prvega oglasa na radiu, pa se v svetu marketinga zgodita še dve zgodovinski prelomnici: leta 1905 Univerza v Pensilvaniji prva razpiše smer Marketing produktov, leta 1908 pa svoja vrata odpre Harvardska poslovna šola (Harward Business School) v Bostonu. Da se je to zgodilo prav v Pensilvaniji, gre morda vzroke iskati ravno v uspešnosti oglaševalske kampanije izpred nekaj več kot sto let, ko je William Penn s pomočjo reklamnih brošur spodbujal migracije v to zvezno državo – jasno je, da v državi, ki je nastajala s pomočjo oglaševanja, živi ogromno prebivalcev, ki praktično morajo biti dojemljivi za oglaševanje in tovrstno dejavnost. To leto velja za začetek znanosti o marketingu.
O pojavu oglasa na radiu, prenosom prakse na televizijo in v ostale elektronske medije pa v prihodnjem prispevku, kjer se bo oglaševanje tudi prvič dotaknilo svetovnega spleta.
Aljoša Kovačič
Projektni vodja
Preizkusite najboljše orodje za e-mail marketing Newsletter.si brezplačno takoj!