Home » Marketing in prodaja » Poglavje 4: Ekonomika poslovne zamisli

Poglavje 4: Ekonomika poslovne zamisli

Znano je, da lastniki oz upravitelji podjetij vse prepogosto zanemarjajo finančna vprašanja. Ne zavedajo se namreč, da je ravno poznavanje finančnih vprašanj ključnega pomena za uspešno poslovanje podjetja. Finančne projekcije se sicer delajo nazadnje – šele potem, ko ste že raziskali trg, naredili načrt trženja, preučili proizvodni oz storitveni proces, a vendarle je potrebno že v samem štartu, ko se odločate o primernosti in izvedljivosti posamezne poslovne zamisli vsaj približno oceniti, ali bo podjetje dobičkonosno ali ne oz ali ima potencial. Namen preverjanja ekonomike poslovne zamisli je torej na hitro ugotoviti, kakšne so finančne možnosti za njeno izvedbo in njen končni uspeh.

Čeprav se neka ideja lahko na začetku zdi še tako dobra, boste ob premisleku hitro prišli do ugotovitve, da ne veste niti s kakšnimi stroški je povezana proizvodnja ali produkcija proizvoda oz storitve.  Nadaljevanje vašega razmišljanja vas bo hitro pripreljalo do vprašanj kot na primer: kakšni bodo stroški poslovanja? Kolikšna bo začetna izguba? Kdaj bo podjetje začelo prinašati dobiček? Kolikšna bo donosnost in nenazadnje, koliko finančnih sredstev bomo potrebovali za zagon podjetja ter za njegovo nemoteno poslovanje.

Ugotoviti morate, ali dana poslovna zamisel prinaša dobičke in kolikšni so le-ti, predvideti kaj se bo z njimi dogajalo v naslednjih letih delovanja – ali lahko v prihodnosti pričakujete, da bodo dobički naraščali, ali pa boste na začetku pobrali smetano na trgu, kasneje ob vstopu konkurentov na trg pa se bo vaš tržni delež zmanjšal, s čimer se bodo zmanjšali tudi vaši dobički. Torej oceniti morate na eni strani višino prihodkov in na drugi strani višino stroškov, s čimer boste lahko ugotovili, kolikšni naj bi bili pričakovani dobički. Tako lahko že na začetku ugotovite ali je določena zamisel izvedljiva ali ni.

V naslednjem koraku boste razmišljali o stroških, ki naj bi nastajali pri poslovanju vašega podjetja. Najbolj grobo lahko v ta namen stroške delimo  v naslednje skupine:

  • Stroški materiala
  • Stroški dela
  • Stroški kapitala
  • Stroški države

Kako ugotoviti posamezne od njih? Prvi korak je priprava sheme proizvodnega procesa. Potrebno je ugotoviti  kateri inputi bodo vstopali v vaš proizvodni proces, kako bo potekala sama prozvodnja in kateri bodo vaši outputi. Šele takrat boste lahko ocenili, katere materiale in surovine ter koliko dela boste potrebovali zato, da izdelate en proizvod/storitev. Na podlagi ocene lahko določite neposredne stroške materiala in delovne sile, ki jo boste morali ob tem zaposliti. Medtem ko je strošek surovin odvisen od njihove trenutne cene na trgu, je strošek delovne sile odvisen predvsem od njihovih nalog. Tako boste izoblikovali več skupin potrebnega kadra. Za vsako od navedenih skupin boste izračunali mesečne plače, ki jih je smiselno računati v približkih (npr. bruto plača = neto plača x2). Ob tem seveda ne pozabite tudi na stroške, ki jih je potrebno prištevati (akontacije, regrese, nadomestila, …itd).

Pri izračunu stroškov kapitala boste najprej morali sestaviti seznam potrebnih osnovnih in obratnih sredstev, nato pa izračunali amortizacijo in stroške obresti. Med stroške države se upošteva DDV (davek na dodano vrednost), ki znaša 20%.

Priprava finančnih projekcij

V kolikor se vaše podjetje trudi pridobiti tuji kapital v obliki investitorja ali bančnega posojila mora podjetje v okviru poslovnega načrta pripraviti tudi finančne projekcije in pri tem upoštevati tri predračunske izkaze:

  • bilanco uspeha,
  • bilanco stanja in
  • bilanco finančnih tokov.

Podrobneje bomo o njih govorili v enem od naslednjih poglavij, mi pa si poglejmo nekaj koristnih nasvetov za pripravo finančnih izkazov:

  1. Finančne projekcije pripravite na konvencionalen način kajti vsakemu, ki bo to pregledoval (investitorji, bančniki) bo to močno olajšalo delo.
  2. Vključite tako preteklost kot prihodnost: praviloma vključite v analizo pretekla tri leta in naredite načrte za nadalnjih pet let. Podatki o preteklem delovanju vam bodo pomagali, da boste lažje ocenili številke za naslednja leta. Med obema projekcijama mora seveda obstajati neka logična povezava. V kolikor gre za novoustanovljeno podjetje lahko ocene preteklih projekcij napravite na podlagi tržnih raziskav poslovanja vaših konkurentov.
  3. Pojasnite predpostavke, na katerih gradite finančne projekcije: kako ste ocenili stroške, na podlagi česa lahko pričakujete tako raven prodaje, koliko naj bi na rast prihodkov vplivale višje cene in koliko večje prodane količine.
  4. Pripravite več scenarijev: smiselno je, da v predpostavite kaj bi se zgodilo, če bi se spremenila določena predpostavka. Temu lahko dodate tudi izračune. Pripravite in pripravite več različic – realistično, pesimistično in optimitično.
  5. Izogibajte se prevelikemu številu preglednic in tabel: dandanes ko se informacijska tehnologija spreminja iz dneva v dan, je možno dokaj hitro izdelati finančne projekcije in dobiti zelo natančne podatke, vendar pa bo preveliko število preglednic lahko učinkovalo tudi negativno, zato je bolj smiselno, da prikazujete samo določene izseke.
  6. Posvetujte se z računovodjo: poskrbite, da v vaših projekcijah ne bo napak. Skupaj z računovodjem ugotovite, kako podatki za vašo podjetje odstopajo od povprečnih za to dejavnost in po potrebi naredite določene popravke.

V številnih strokovnih literaturah, ki se nanašajo na podjetništvo lahko preberemo kako pomemben je denarni tok (cash flow) za poslovanje podjetja.


V naslednjem poglavju
bom v okviru ekonomike zamisli predstavil kakšno vlogo ima denarni tok pri poslovanju podjetja in kako izračunamo točko preloma.
Iz prejšnjih poglavij:
Planiranje strategije podjetja
Tržne raziskave in analiza trga I.
Tržne raziskave in analiza trga II.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*