Poglavje 1: Planiranje strategije podjetja

Dec 2, 2008
Dec 2, 2008

Bistveni vprašanji, ki si jih mora vsak zastaviti preden štarta s svojim poslom sta: V katero smer želi s svojim podjetjem iti? Na kakšen način lahko pride do tja? To sta preprosti vprašanji na katera pa ni nujno, da imamo preproste odgovore. Ti odgovori so namreč odločilni za pripravo izčrpne poslovne strategije s katero bo podjetje vstopilo na trg.

Predvsem mora podjetje imeti jasne cilje oz začrtane smernice v katerih se bo gibalo ter jasen namen. Zato, da vzpostavi vzdržno in hkrati uspešno strategijo, mora podjetje najprej opraviti raziskavo trga v katerem bo poslovalo, pravtako pa je zelo pomembno, da podjetje opravi interno raziskavo in ugotovi kakšne so njegove prednosti in kakšne slabosti. To je moč doseči le z izvedbo eksterne (zunanje) in interne (notranje) analize trga.
Eksterna analiza se nanaša na okolje v katerega podjetje vstopa (dejavnost) in kako ugodno je to za njegov razvoj v primerjavi s konkurenco, ki se v njem nahaja, medtem ko interna analiza ocenjuje notranje procese podjetja, njegove resurse in zmožnost izkoriščanja prednosti podjetja pred konkurenco oz njegovega know-how-a.
Najbolj pogosta metoda za analizo tržnega okolja v katerem podjetje posluje, je uporaba Porterjevega modela 5 sil. Miachael E. Porter je svetovno priznani ekonomist, profesor na Harvardski Univerzi ekonomskih znanosti in avtor večine širši javnosti poznanih strateških vzvodov, ki jih podjetja uporabljajo pri načrtovanju svojih poslovnih strategij. Analiza 5 sil omogoča vrednotenje informacij, ki se nanašajo na delovanje tržne konkurence oz njene tekmovalne intenzitete, omogoča vrednotenje groženj, ki jo predstavljajo substituti (alternativi) in novi proizvodi/storitve ter ocenjuje moč kupcev in moč pogajalskih sposobnosti dobaviteljev. Pomaga pri karakterizaciji konkurenčnega okolja na trgu in ali je to naklonjeno oz nenaklonjeno specifičnim podjetjem, ki se nahajajo v njem ali podjetjem, ki šele vstopajo vanj. Ta korak je kritičen v procesu snovanja ustrezne poslovne strategije, kajti omogoča podjetju, da identificira ključne faktorje, ki so pomembni za uspeh na trgu. Šele ko so ti faktorji identificirani, lahko podjetje samo pri sebi ugotovi ali bo lahko na podlagi svojih zmožnosti temu sledilo oz se do te mere tudi prilagodilo.
Porterjeva vrednostna veriga, je učinkovito orodje, ki podjetju koristi pri njegovih nadaljnih notranjih aktivnostih oz pri prilagajanju njegovih poslovnih procesov razmeram na trgu. Tako primarne kot sekundarne aktivnosti so namreč ovrednotene in prilagojene cilju, ki pomaga podjetju najti njegovo glavno konkurenčno prednost. Idealno za podjetje je seveda, da se njegove konkurenčne prednosti ujemajo s ključnimi faktorji uspeha, ki smo jih pred tem že identificirali z zunanjo analizo trga. V kolikor se ne ujemajo in v realnosti je pogosto tako, mora podjetje nujno ugotoviti in oceniti kako hitro se lahko prilagodi danim razmeram oz kako hitro lahko temu prilagodi svoj poslovni proces.
Ko so analize zaključene, ima podjetje informacije, ki jih potrebuje zato, da izvede strateške odločitve, ki se nanašajo na proizvode/storitve. Kočno, sta pomembni samo dve strategiji, ki jima podjetje mora slediti, ko je govora o specifičnem proizvodu ali storitvi, in sicer lahko podjetje  vstopi na trg kot cenovni vodja, ali uporabi strategijo diferenciacije oz drugačnosti v primerjavi s konkurenco.
Strategijo cenovnega vodje na trgu, je pametno uporabiti kadar je ključni faktor uspeha sposobnost podjetja spustiti stroške na minimum (takrat lahko govorimo tudi o  strategiji stroškovnega vodje). Če je glavna konkurenčna prednost podjetja njegova superiorna politika upravljanja z dobavitelji, ali tehnologija, ki jo konkurenca nima, je doseglo to k čemur naj bi stremelo vsako podjetje: trajnostno prednost pred konkurenco.
Strategiji diferenciacije je po drugi strani pametno slediti v primeru, kadar podjetje vstopa na trg kjer potrošniki iščejo bolj specializirane izdelke oz storitve. Ob takšnem scenariju, je pomembno, da je produkt oz storitev podjetja drugačna od tiste, ki jo ponuja konkurenca oz, da ima neko dodano vrednost. V kolikor lahko podjetje proizvede produkt ali storitev, ki je drugačna od konkurenčne in je še predmet povpraševanja, lahko računa na razvoj trajnostne prednosti pred konkurenco oz na stabilno tžno pozicioniranje.

Razvoj ustrezne strategije podjetja, je nujen v kolikor želi ta uspešno nastopiti na trgu, še posebej to velja v času recesije, ko so resursi veliko bolj omejeni in težje dostopni ter se potrošniki obnašajo bolj racionalno pri svojih nakupih.
Pomembno je, da podjetje identificira svoje cilje, ugotovi najboljši način kako jih bo izvedlo ter kako bo prilagodilo svoje poslovne procese razmeram na trgu. Zunanja in notranja analiza trga vodi na pot, ki določi in ugotovi konkurenčno prednost podjetja ter ga pozicionira na trgu.
Se nadaljuje naslednjič…

5/5 - (1 vote)

Bodite na tekočem s trendi v digitalnem marketingu

Prijavite se na e-novice

Ocenite to stran

5/5 - (1 vote)