Zgodovina socialnih omrežij

Mar 15, 2022
Mar 15, 2022

Twitter, Facebook (Meta), Instagram in TikTok so le nekatere izmed najbolj znanih t.i. “social network” platform, ki obstajajo v tem stoletju, pri čemer je Facebook (Meta) vodilni na seznamu. Milijarde ljudi uporabljajo socialna omrežja, odkar so se le-ta pojavila na trgu. Dokler obstajajo mobilni telefoni, tablice, računalniki in internetna povezava, se lahko uporabniki zlahka povežejo z drugimi ljudmi od koder koli prek socialnih omrežij. Omrežja omogočajo celo več poslovnih ali osebnih profilov registriranih na eni od platform socialnih omrežij. Tako uporabniki lahko komunicirajo z javnostjo, strankami ali mrežo prijateljev preko različnih profilov.

Razvoj socialnih omrežij je torej spodbudil človeški impulz po komunikaciji na internetu in napredku digitalne tehnologije. Pa ste se kdaj vprašali, kako se je vse začelo? Kdo je ustvaril ta danes najbolj priljubljena socialna omrežja ? Kaj vse socialna omrežja omogočajo? V nadaljevanju predstavljamo nekaj najbolj vidnih “trenutkov” ter mejnikov v zgodovini socialnih oz. družbenih omrežij, kakšno je stanje danes in kaj bi lahko prinesla prihodnost.

Kako so nastala socialna omrežja

V manj kot eni generaciji so se socialna omrežja razvila iz neposredne elektronske izmenjave informacij, virtualne spletne skupnosti, do maloprodajne platforme in ključnega marketinškega orodja 21. stoletja.

Kako se je vse začelo? Kako vsako socialno omrežje vpliva na življenja milijard ljudi? Kako so se podjetja prilagodila digitalnemu potrošniškemu življenjskemu slogu? Kako strokovnjaki za trženje uporabljajo socialna omrežja? Vse to je del zgodbe o nenehnem razvoju socialnih omrežij. Lahko rečemo, da so zametki socialnih omrežij nastali že davno nazaj, s pojavom prvih naprav z možnostjo komuniciranja na daljavo. Ne verjamete? Berite dalje.

Čas pred razvojem interneta

V nekem smislu, segajo začetki socialnih omrežij v leto 1844, z vrsto elektronskih pik in pomišljajev, ki so jih ročno vpisovali na telegrafski stroj. Prvo elektronsko sporočilo iz Baltimora v Washington, D.C., je dokazalo, da je Samuel Morse razumel zgodovinske posledice svojega znanstvenega dosežka: »Kaj je Bog naredil?« je napisal.

Korenine digitalne komunikacije so “globoke”. Večina poročil o izvoru današnjega interneta in socialnih omrežij, kaže na leto 1969 in nastanek Mreže agencij za napredne raziskovalne projekte (angl. Advanced Research Projects Agency Network) ali ARPANET. To zgodnje digitalno omrežje, ki ga je ustvarilo Ministrstvo za obrambo Združenih držav Amerike, je znanstvenikom na štirih med seboj povezanih univerzah omogočilo izmenjavo programske, strojne opreme in drugih podatkov. Leta 1987 je nastala neposredna predhodnica današnjega interneta, ko je Nacionalna znanstvena fundacija lansirala bolj robustno digitalno omrežje po vsej državi, znano kot NSFNET. Desetletje pozneje, leta 1997, je bila lansirana prva prava platforma družbenih medijev.

Pojav socialnih omrežij

Pojav socialnih omrežij

V 80. in 90. letih prejšnjega stoletja je po navedbah spletnega mesta s tehnološkimi novicami Digital Trends, rast interneta omogočila uvedbo spletnih komunikacijskih storitev, kot so CompuServe, America Online in Prodigy. Uporabnikom so predstavili digitalno komunikacijo prek elektronske pošte, sporočil na oglasni deski in spletnega klepetanja v realnem času.

To je povzročilo nastanek prvih socialnih omrežij, začenši s kratkotrajno storitvijo za nalaganje profilov sixdegrees.com leta 1997. Tej storitvi je leta 2001 sledil Friendster. Ta spletna mesta oziroma platforme so pritegnile več milijonov uporabnikov in omogočile registracijo e-mail naslovov ter osnovno spletno mreženje.

Spletni dnevniki ali blogi, ki še ena zgodnja oblika digitalne komunikacije, so začeli pridobivati ​​na popularnosti z uvedbo založniškega mesta LiveJournal leta 1999. To je sovpadalo z lansiranjem založniške platforme Blogger s strani tehnološkega podjetja Pyra Labs, ki ga je Google kupil leta 2003.

Leta 2002 je bil LinkedIn ustanovljen kot spletna stran za poklicno usmerjene strokovnjake. Do leta 2022 je narasel na več kot 66,8 milijonov mesečnih uporabnikov po vsem svetu. Že takrat je bil in še vedno je Linkedin, najbolj priljubljeno socialno omrežje za iskalce zaposlitve, podjetnike in vodje kadrovskega oddelka, ki iščejo kvalificirane kandidate.

Leta 2003 je vstopil na trg novi igralec – Myspace. Do leta 2006 je bilo to najbolj obiskano spletno mesto na planetu, saj so uporabniki imeli možnost, da delijo novo glasbo neposredno na svojih profilih. Do leta 2008 ga je zasenčil Facebook. Leta 2011 je glasbenik Justin Timberlake kupil Myspace za 35 milijonov dolarjev, ki je skozi čas postal znan kot spletno mesto z glasbenimi vsebinami.

Googlov poskus, da se prebije v krajino socialnih omrežij z Google+, se je začel leta 2012 in končal leta 2018, potem ko so bili zasebni podatki skoraj 500.000 uporabnikov Googla+ ogroženi zaradi kršitve varnosti podatkov.

Zgodovina socialnih omrežij

Sodobna socialna omrežja

Današnja digitalna pokrajina socialnih omrežij je poseljena z naborom storitev, ki pritegnejo pozornost več kot 5 milijard uporabnikov mobilnih naprav po vsem svetu. Tukaj je pregled najvidnejših socialnih omrežij v sodobnem času:

Facebook (Meta)

Leta 2004, je to danes vsem znano socialno omrežje, ponesel v svet študent Harvarda Mark Zuckerberg. Ima skoraj 2,9 milijard uporabnikov zaradi česar je tudi največje omrežje na svetu. Facebook (Meta) je socialno omrežje in platforma, ki uporabnikom (kateri ustvarijo brezplačne profile) omogoča, da se na spletu povežejo s prijatelji, sodelavci ali ljudmi, ki jih ne poznajo. Uporabniki omrežja lahko delijo slike, glasbo, videoposnetke in članke ter lastne misli in mnenja s številnimi ljudmi, s katerimi so povezani.

Reddit

Leta 2005 sta jo kot platformo za izmenjavo novic uvedla 20-letnika iz Massachusettsa, Steve Huffman in Alexis Ohanian. Sčasoma so uporabniki Reddit spremenili v kombinirano spletno mesto za zbiranje novic ter komentarjev ljudi. Njegova priljubljenost temelji na zmožnosti “glasovanja za” in “glasovanje proti” objavam uporabnikov. Danes ima to socialno omrežje 430 milijonov ljudi in je v zadnjih treh letih beležilo visoko rast.

Twitter

Leta 2006 so ga ustanovili Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone in drugi kot spletno mesto za mikroblogiranje. Twitter je socialno omrežje, njegov primarni namen pa je povezati ljudi in jim omogočiti, da svoje misli delijo z velikim občinstvom. Je najbolj priljubljena platforma mnogih politikov in vplivnežev. Svojim uporabnikom ponuja neposrednost, da lahko berejo, poročajo in komentirajo sočasne globalne dogodke. Twitter je tudi “primerno” mesto, če želite spremljati vplivne in premožne ljudi. Redno ga uporablja 396.5 milijonov ljudi.

Instagram

Instagram, ki ga je leta 2010 ustanovil diplomant Stanforda Kevin Systrom kot spletno mesto za izmenjavo fotografij in ga je Facebook kupil leta 2012, ima več kot milijardo uporabnikov po vsem svetu. Instagram je najbolj priljubljena mobilna aplikacija za izmenjavo fotografij in krajših video vsebin, vendar je tudi socialno omrežje. Uporabnikom omogoča, da primarno komunicirajo z javnostjo preko privlačnih vizualnih vsebin.

Pinterest

Pinterest, ki ga je leta 2010 ustanovil razvijalec aplikacij za iPhone Ben Silbermann kot vizualno »pin board«, je leta 2019 postal javno podjetje in ima več kot 442 milijonov aktivnih mesečnih uporabnikov. V svojem jedru je Pinterest sicer vizualni iskalnik, kjer s ključnimi besedami najdemo želeno sliko, produkt, idejo ali navdih. “Družbeni element”, ki spominja na socialna omrežja so Pinterestu dodali z opcijo všečkanja objave in vpisovanja komentarjev.

Snapchat

Ta storitev za izmenjavo videoposnetkov, ki jo je leta 2011 ustanovil trio študentov Stanforda – Evan Spiegel, Reggie Brown in Bobby Murphy – je predstavil koncept »zgodb« ali serijskih kratkih videoposnetkov in »filtrov«, katerih glavni namen je zabava. Ima približno 293 milijonov dnevnih aktivnih uporabnikov s 4 milijardami posnetkov na dan. Med uporabniki je veliko število najstnikov.

TikTok

To socialno omrežje za izmenjavo kratkih videoposnetkov, ki ga je leta 2016 ustanovilo kitajsko tehnološko podjetje ByteDance, se je leta 2018 združilo z mobilno aplikacijo Musical.ly s sedežem v ZDA in postalo priljubljeno pri ameriških najstnikih in mladih odraslih. Zdaj je TikTok na voljo v več kot 150 državah in ima več kot milijardo uporabnikov. Najbolj popularen je med predstavniki Z generacije, vendar se veča tudi delež starejših in raznih podjetij, ki bi radi izkoristili marketinško/prodajno moč tega popularnega omrežja.

Socialna omrežja

Socialno omrežje: končni uporabniki in podjetja

Kar se je začelo kot izkušnja z namiznim ali prenosnim računalnikom, se je z razširitvijo mobilnih storitev preusmerilo na mobilne telefone in tablice. Razširile so se zmogljivosti mobilnih telefonov in jih spremenili v “pametne telefone” in hitri brezžični internet je postal bolj dostopen v domovih, podjetjih in javnih prostorih.

S pojavom aplikacij za socialna omrežja, ki so delovale na pametnih telefonih, so končni uporabniki lahko svoje skupnosti (in bazo prijateljev) vzeli s seboj, kamor koli so šli.

Podjetja so izkoristila to novo mobilnost potrošnikov tako, da so svojim strankam ponudila nove, enostavnejše metode interakcije – in nove načine nakupa izdelkov in storitev.

Izkušnja končnega uporabnika

Sprva so obstajala socialna omrežja, ki so končnim uporabnikom pomagala pri digitalnem povezovanju s prijatelji, sodelavci, družinskimi člani in podobno mislečimi posamezniki, ki jih morda nikoli niso osebno srečali.

Izum pametnega telefona je osvobodil socialna omrežja namiznega in prenosnega računalnika. Apple-ov prvi iPhone, ki ga je leta 2007 predstavil Steve Jobs, je pomagal preusmeriti fokus gradnje spletne skupnosti na mobilne naprave. Facebook (Meta), Twitter, Snapchat, Instagram, TikTok in druge digitalne storitve uspevajo v okolju mobilnih aplikacij. Tehnološke izboljšave – natančneje zmogljive kamere v telefonu – so preusmerile fokus mobilnih aplikacij na video in slike. Poleg pisnih sporočil lahko končni uporabniki zdaj oddajamo, v realnem času s sliko ali video vsebino.

Zlasti Instagram ter Pinterest sta postala najbolj priljubljena izbira vseh, ki jih zanimajo potovanja, zabava, moda in druge vizualno usmerjene teme.

Socialna omrežja za podjetja

Ko so socialna omrežja svoje uporabniške baze povečale na stotine milijonov, so se začele oblikovati poslovne aplikacije Facebooka, Twitterja in drugih socialnih platform. Podjetja, ki imajo v lasti socialna omrežja, imajo dostop do nekaterih najbolj dragocenih sledljivih podatkov o uporabnikih, ki so postala dragocen vir za podjetja in marketinški oddelek.

Uporabniki namreč platformam zaupajo svoje ime in kje živijo, kaj jim je všeč in koga poznajo. Vse to tržnikom, ki želijo ciljati določene segmente strank, pomeni zelo bogat vir informacij in zelo natančno razumevanje uporabnika.

Facebook (Meta) je začel postavljati oglase na svojo platformo že leta 2006. Twitter je omogočil oglase v letu 2010. LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat in TikTok so vsi poskušali monetizirati svoje storitve z različnimi oblikami sponzoriranega oglaševanja.

Poleg oglaševanja na socialnih omrežjih so podjetja odkrila potencialno korist ustvarjanja aktivne in angažirane prisotnosti na socialnih omrežjih. Medtem ko je treba oglaševanje plačati, je ustvarjanje in deljenje informativnih ali zabavnih vsebin na socialnih omrežjih poskus blagovnih znamk, da organsko povečajo občinstvo, brez plačevanja.

Podjetja uporabljajo strategijo organskih (neplačljivih) objav za:

  • povečanje prepoznavnosti blagovne znamke
  • ustvarjanje potencialnih strank in povečanja konverzij
  • razvijanje in negovanje odnosov s strankami
  • učenje od konkurentov

Kombinacija oglaševanja na socialnih omrežjih in organskega dosega objav se je razvila v posebno kategorijo digitalnega marketinga, znano kot marketing socialnih omrežij.

Socialna omrežja za podjetja

Kako marketinški strokovnjaki uporabljajo socialna omrežja

Ker se je zmožnost doseganja potrošnikov povečala zahvaljujoč socialnim omrežjem, so se strokovnjaki za marketing temu hitro prilagodili. Razvoj socialnih omrežij je zagotovil orodja za merjenje, ki so marketinškim strokovnjakom omogočila dostop do dragocenih, uporabnih podatkov o demografiji potrošnikov, nakupnih navadah in veliko več. In zato ker tržniki niso več omejeni na tradicionalne oblike medijev – TV, radio, tisk, pošta, panoji, revije itd. – se je rodila industrija trženja/oglaševanja na socialnih omrežjih.

Kako unovčijo priljubljenost socialnih omrežij

Digitalni oglaševalci velikokrat premišljeno izberejo ter angažirajo »vplivneže« socialnih omrežij, da s svojimi sledilci delijo sporočila in ponudbe izdelkov podjetja.

Glede na Sprout Social članek o vplivnostnem marketingu, je trženje t.i. “influencerjev” opredeljeno kot »vrsta trženja na socialnih omrežjih, ki uporablja priporočila in omembe izdelkov vplivnežev – posameznikov, ki imajo bogato bazo sledilcev znotraj določene niše. Zato se sledilci obračajo k njim po nasvet in ideje.”

Ti vplivneži na družbenih medijih porabijo veliko časa za krepitev zaupanja in ustvarjanja odnosa s svojim občinstvom. Z več kot 3,2 milijarde uporabnikov družbenih medijev po vsem svetu iskanje vplivnežev, katerih občinstvo sodi v nišo podjetja, pomaga zmanjšati hrup s ciljanjem na natančno izbrane potencialne kupce.

Facebook (Meta) in LinkedIn, pa zagotavljata poglobljeno analitiko, ki omogoča digitalnim oglaševalcem, da z oglasi ciljajo na določene demografske skupine. To je lahko koristno za krepitev prepoznavnosti blagovne znamke med potencialnimi dolgoročnimi strankami, pa tudi za ustvarjanje potencialnih strank za določene izdelke ali storitve.

Pomen sodelovanja in integracije

Dejavnost socialnih omrežij je sestavljena iz različnih načinov, kako se uporabniki odzovejo na objavo. To lahko vključuje komentarje, sledenje profilu, skupno rabo objav in klike na povezavo v skupni rabi. Vsa ta dejanja so merljiva s pomočjo analitike, ki jo zagotavljajo platforme socialnih omrežij (Facebook Insights, Twitter Analytics, LinkedIn Page Analytics itd.).

Poleg tega je mogoče podatke, ki skozi čas razkrivajo navade uporabnikov, vključiti v dolgoročno strategijo socialnih omrežij. Na primer, Facebook Insights prikazuje, kdaj so uporabniki najbolj aktivni na platformi. Te podatke je mogoče uporabiti da ugotovimo, kdaj je najboljši čas za objavo nove vsebine, kar daje večjo možnost, da bo videna. V realnem času – bodisi prek avtomatizirane storitve ali osebno – se lahko hitro odzovemo na zahtevo ali komentar stranke.

Drugi način, kako oglaševalci uporabljajo socialna omrežja, je spremljanje trendov in, če je primerno, vključitev konceptov, specifičnih za blagovno znamko, ki temeljijo na teh trendih, da pritegnejo stranke k sodelovanju z vsebino podjetja.

Avtentičnost in ton komunikacije

Bistvo, ko gre za blagovno znamko socialnih omrežij, je pristnost. Današnji razgledani digitalni potrošniki od blagovnih znamk pričakujejo močno in »pravo« osebnost. Podjetje Sprout Social zato predlaga:

  • Razvijte in uporabljajte dosledno vizualno podobo blagovne znamke na vseh platformah socialnih omrežij
  • Uporabite ton komunikacije, ki odraža javno osebnost blagovne znamke/podjetja
  • Poskrbite za svoje sledilce/stranke na podlagi meritev socialnih omrežij

Podjetja, ki ne uspejo razviti dosledne in privlačne prisotnosti na socialnih omrežjih, ne izkoriščajo v celoti potenciala trženjskih orodij, ki so na voljo na današnjem konkurenčnem trgu.

Objave na socialnih omrežjih

Evolucija socialnih omrežij

Vse, kar se bo zgodilo v socialnih omrežjih, bo zagotovo sooblikovalo razvijajoči se poslovni model, pa tudi napredek tehnologije pripovedovanja zgodb. Kako bodo mega platforme, kot so Facebook (Meta), Twitter, TikTok in druge, služile denar? Kako se bodo končni uporabniki prilagodili? Kako bodo podjetja širila svoja sporočila in uporabljala socialna omrežja za gradnjo občinstva? Odgovori na ta vprašanja bodo določili naslednjo stopnjo evolucije socialnih omrežij.

Kakšna je prihodnost socialnih omrežij? Entrepreneur je mnenja, da bodo potrošniki gravitirali k storitvam, ki jim omogočajo:

  • Prilagajanje vsebine na granularni ravni
  • Možnost zmanjšanja količine kritik in konfliktov, ki jih običajno najdemo v komentarjih pod objavami
  • Večje varovanje zasebnosti
  • Možnost gradnje skupnosti

To bi lahko pomenilo premik k plačljivim naročniškim storitvam na družbenih medijih, meni Entrepreneur. Izziv za strokovnjake za oglaševanje bo izpolniti spreminjajoče se zahteve uporabnikov družbenih omrežij, hkrati pa ohraniti pristen glas blagovne znamke.

Kaj sledi na področju razvoja socialnih omrežij?

Prihodnost družbenih omrežij je omejena le z domišljijo njihovih deležnikov. Kratka zgodovina socialnih omrežij je dokazala, da bodo hitre spremembe – napredek v tehnologiji, strožje finančne zahteve, spreminjajoča se kulturna dinamika – spremenile trenutno okolje družbenih omrežij. Ali bodo Facebook (Meta), Instagram, Twitter in druge pomembne platforme šle po poti Google+ in MySpace? Bosta ustvarjalec Twitterja Biz Stone in ustanovitelj Facebooka Mark Zuckerberg, gradila na uspehu svojih predhodnikov? Ali lahko socialna omrežja danes ohranijo svojo pomembnost, z razvojem vse tehnologije?

Ljudje smo družbena bitja. Spletne storitve in socialna omrežja poganja človeška interakcija. Ti dve dejstvi bosta še naprej oblikovali razvoj socialnih omrežij v naslednjem desetletju in še dlje.

Mnogi od vas ste začeli s poslovanjem, preden se je katera koli od teh platform zares razvila. Kako ste sprejeli hitro razvijajoči se svet pokrajino socialnih omrežij? Je morda preveč vsega, poleg vsakodnevnega vodenja vašega podjetja? Ali pa ste povsem novi na trgu in ne veste kako se lotiti družbenih omrežij ali Facebook oglaševanja?

Vašemu podjetju lahko pomagamo, da uspešno vstopi v svet družbenih omrežij, da doseže stranke, ki jih ne morete doseči s tradicionalnimi marketinškimi metodami. Pišite nam za nasvet ali sodelovanje na oglasevanje@spletnik.si.

Uspešno! Vaš Spletnik

5/5 - (1 vote)
Andreja Ogrinc Vidic

Bodite na tekočem s trendi v digitalnem marketingu

Prijavite se na e-novice

Ocenite to stran

5/5 - (1 vote)
Politika piškotkov

To spletno mesto uporablja piškotke.

Z nadaljevanjem uporabe strani se strinjate z uporabo le-teh.

Kliknite za več informacij o piškotkih.