Posodobljeno 03. 01. 2024
Na spletu se danes najde in ustvari malo morje priložnosti za posel, kamor med drugim spada tudi spletna prodaja. Morda ste že kdaj razmišljali o postavitvi spletne trgovine, vendar niste vedeli, kje in kako začeti, še posebej, če še nimate izkušenj z e-poslovanjem.
Na srečo je, v današnjem času, z vsemi viri podatkov ali agencijami, ki vam lahko pomagajo – odpiranje spletne trgovine lažje kot kdaj koli prej. Slovenci veliko kupujemo preko spleta, zaupljivi smo do tujih, kaj šele do domačih spletnih trgovin.
Čedalje bolj se poslužujemo nakupovanja preko spleta, na kar so in še vedno močno vplivajo tudi razmere zaradi Covid-a. Posledično je v porastu e-poslovanje in veča se zaupanje v plačevanje preko mobilnih naprav, Paypal-a ter raznih kreditnih kartic.
Torej?
Trg je pripravljen na vas! V tem članku vas vodimo skozi vse potrebne korake, da bo izdelava spletne trgovine hitra in brez nepričakovanih ovir.
Kazalo
1. Spletna trgovina in zakonito poslovanje
Za spletno prodajo potrebujete podjetje, ki mora imeti registrirano dejavnost spletne prodaje. Če ga še nimate, stopite do VEM točke, kjer boste registracijo dejavnosti opravili v dobre pol ure.
Pred tem imejte pripravljeno ime vašega podjetja, določite sedež in pa dejavnost (lahko jih je več, ne pozabite na dejavnost prodaje preko spleta!).
Vse ostale formalnosti, vam bodo prijazno razložili na VEM točki.
2. Izdelava spletne trgovine
Ko začnete razmišljati o tem kaj vse je potrebno urediti, da bo spletna prodaja zakonita in uspešna, se je potrebno soočiti z:
- dejstvi o davčni blagajni,
- vseh možnih plačilnih sredstvih,
- o poštnini,
- računanju ekonomske opravičenosti investicije,
- dizajnu,
- kategorizaciji izdelkov,
- slikanju produktov itd.
Že drži, da je spletna prodaja kompleksen proces, vendar če se tega lotite po korakih, boste imeli veliko manj dela in pridobili boste na času.
Kako sploh deluje spletna trgovina?
Kot smo že vzpostavili do sedaj je Spletna trgovina v osnovi vrsta spletne stran, ki omogoča potrošnikom, da kupujejo izdelke ali storitve preko interneta.
Običajno spletna trgovine vključuje katalog izdelkov in košarico, kamor obiskovalec lahko doda izdelke ali storitev, ki jih želi kupiti.
Ko potrošnik izbere izdelke/storitve in klikne na gumb “Kupi”, se mu prikaže obrazec za plačilo, kjer vnese svoje podatke o plačilni kartici ali računu. Ob potrditvi plačila se naročilo obdela in pošlje na njegov naslov. Nekatere spletne trgovine imajo tudi funkcije, kot so seznam želja, iskanje izdelkov po kategorijah ali cenah, razni konfiguratorji, itd.
To je seveda zelo zelo posplošen proces delovanja spletne trgovine, vendar služi kot osnova za razumevanje nadaljih sekcij.
2.1 Katere produkte bo imela vaša spletna trgovina?
Za spletno prodajo potrebujete seveda produkt – bodisi so ti lahko iz vaše fizične trgovine, ali pa tisti, ki jih naročite od dobavitelja.
Če bo vaša spletna prodaja zajemala veliko različnih izdelkov, se pozanimajte, če vam dobavitelj lahko priskrbi XML duvozno okument izdelkov. Gre za datoteko, v kateri so zapisani izdelki, skupaj z opisi, cenami, slikami (odvisno od zapisa XML dokumenta), le to pa lahko uvozite direktno v spletno trgovino.
Če to ne bo možno, boste podatke vnašali ročno v stran vaše trgovine. Da bo pregled uspešnosti spletne prodaje hitrejši, bo lažje, če izdelke najprej razvrstite po kategorijah, potem pa za vsak izdelek določite:
- ime izdelka
- v katero kategorijo izdelkov bo sodil
- video rabo produkta ali sliko,
- kratek opis,
- daljši podroben opis izdelka,
- ceno.
Pomembno je, da pri izdelavi spletne trgovine razmišljate o vseh zgoraj naštetih podatkih – namreč od vseh zgoraj naštetih točk je daleč najmanj pomemben le ime produkta. Poglejmo podrobno:
- ime – manj pomemben, saj ni odločilen faktor pri nakupu,
- kategorizacija – bo odločala o tem, kako hitro bo oseba našla izdelek,
- video / slika – slika pove več kot 100 besed zato računajte, da imate za vsak izdelek več slik, ki dobro opišejo izdelek,
- kratek opis – bo odločal o tem, ali bo oseba gledala izdelek oz. ali bo potencialnega kupca pritegnil,
- daljši opis – temu ljudje namenjajo premalo pozornosti. Preden bo oseba pri vas kupila izdelek bodite prepričani, da bo dobro prebrala dolg opis izdelka, zato napišite dobro prodajen in objektivno napisan dolg opis izdelka (vsaj 2-3 odstavke),
- ceno – ki more vsekakor biti konkurenčna vaši konkurenci.
2.2 Več možnosti za odprtje spletne trgovine
Na tej točki ste registrirali podjetje in imate produkte, ki jih boste prodajali. Na spletu obstaja ogromno možnosti in platform z urejeno infrastrukturo za namene spletne prodaje.
Etsy in Amazon sta recimo znana kanala prodaje preko spleta, pri čemer vam njihov velik promet in razne marketinške dodatne storitve, lahko pomagajo pri (večji) spletni prodaji. Slabost omenjenih platform je, da nimate popolne kontrole nad svojo prodajo, izgledom in funkcionalnostjo trgovine in kar je v poslu izredno pomembno – nad podatki ali kontakti vaših kupcev.
Slednje je za mnoge dovolj tehten razlog, da se raje odločijo za svojo spletno stran.
Lahko jo izdelate sami, s pomočjo predpripravljenih predlog v okolju kot so npr. Magento, Opencart, Wix itd. Vse to so odlične platforme, vendar če že niste izdelovali spletnih trgovin ali spletnih strani, bo lahko izziv pretežek in smiselna rešitev bo pomoč spletne agencije ali programerja.
Prva in najbolj pomembna je spletna prodaja
Zakaj? Po vsej verjetnosti ste podjetnik, direktor ali pa skrbite za marketing – v vsakem primeru morate svoj fokus usmeriti v pospeševanje spletne prodaje.
Kje boste dobili ljudi, ki bodo kupili vaš produkt? Kje bodo ljudje izvedeli za vašo storitev ali izdelek na spletu? Kakšno ceno boste postavili, da boste konkurenčni in da bo vaše poslovanje uspešno?
Za vsakim izdelkom mora stati zgodba, ki prodaja. Razmišljajte torej o prodajnem kanalu, namesto da se 1 leto ukvarjate s samostojno izdelavo spletne trgovine.
Mnogo podjetij, se je samih lotilo izdelave spletnih trgovin. Zelo kmalu so ugotovili, da je to zelo zamudno, pri tem niso imeli podpore zunanjih strokovnjakov, pozabili so na močne strežnike, nekompatibinost modulov, po vrhu vsega pa se je spletna trgovina oziroma spletna stran odpirala prepočasi.
2.3 Plačilni sistemi in davčna blagajna za spletno trgovino
Spletne prodaje se ne morete lotiti brez, da bi definirali način plačila znotraj vaše spletne trgovine.
Če ponudite več izbire, lahko to močno vpliva na odločitev potencialnih kupcev in večji prodajni rezultat. Poleg tega ste lahko zaradi take male ampak pomembne malenkosti v prednosti pred konkurenco.
V Sloveniji je večina plačil v spletni trgovini opravljenih “po povzetju”, tj. 40%. Pri tem je potrebno biti pozoren na davčno blagajno. V kolikor želite svojim kupcem omogočiti plačevanje “po povzetju” ali s kreditnimi karticami (kar je drugi najbolj pogosti način plačila v spletnih trgovinah v Sloveniji – 18% ljudi), potem potrebujete davčno blagajno.
Strošek le te se giblje okoli 250 EUR (skupaj z namestitvijo) ali 17EUR na mesec – odvisno od ponudnika. Vredno je omeniti, da mnogi kupci pri nakupu s kreditno kartico dobijo občutek varnega poslovanja. Zato pomagajte svoji spletni prodaji z razmislekom in odločitvijo načinu poslovanja in plačevanja.
V kolikor ste popolnoma na začetku in nimate možnosti ali sredstev, da prodajo takoj drastično povečate, si lahko priskrbite tudi brezplačne računovodske programe, ki ponujajo tudi davčno potrjevanje računov.
Kaj sploh je davčna blagajna? Je to spet gora skrbi in preglavic? Seveda, da ne! Ponudniki davčnih blagajn vam bodo pomagali pri vsem. Vse kar boste morali sami priskrbeti je:
- tiskalnik,
- dostop do interneta, glede na to da gre za e-poslovanje,
- računalnik ali telefon,
- FURS-u morate posredovati podatke o poslovnem prostoru, kjer izdajate račune,
- ter od njih pridobiti certifikat za davčno potrjevanje računov (to lahko pridobite tudi preko sistema e-davki, pod imenom “DPR-Pridobitev DP”).
Na osnovi tega sestavite interni akt, katerega vzorce najdete na povezavi.
V primeru spletnega nakupa s plačilom po povzetju, boste v davčni blagajni vnesli kupljen izdelek, izdali račun, FURS ga bo v sekundi potrdil, vi ga natisnete in pošljete stranki ob paketu. Zakonski temelji vaše spletne prodaje so urejeni!
2.4. Način dostave v spletni prodaji
Kako je pa z dostavo? Potrebujete pogodbo z dostavno službo?
Dogovorite se lahko z različnimi ponudniki poštnih storitev kot so npr. Pošta Slovenije, DPD, GLS, itd.
V kolikor predvidevate, da boste v podjetju pakete odpošiljali nekajkrat tedensko ali dnevno, je dobro, če z dostavno službo podpišete pogodbo za namene spletne prodaje oz. dostave produktov vašim kupcem. Sami lahko primerjate cene in prednosti storitev, ki jih najdete na povezavah:
- GLS,
- DPD
- in Pošta Slovenije.
Kako naprej? Po podpisu pogodbe, boste sprejeli naročilo preko spletne trgovine, izstavili račun preko davčne blagajne, na paket preko poštne aplikacije natisnete še etiketo in naročite odvoz paketa.
Dostavna služba bo najprej paket prevzela, pred dostavo poklicala stranko, sprejeli bodo kupnino ter vam jo nakazali na TRR.
Tako enostavno!
3. Splošni pogoji poslovanja spletne prodaje
Pri postavitvi spletne trgovine ne smete pozabiti na splošne pogoje, ki določajo poslovanje vašega podjetja.
V postopku zaključka nakupa na spletni trgovini, mora vsak kupec izkazati strinjanje s splošnimi pogoji, v katerih ne smejo manjkati naslednje točke:
3.1. Izdaja računa
Napišite, da boste stranki poslali račun, kdaj in v kakšnem formatu; ob tem pa objavite sliko “vklopi razum, zahtevaj račun”. Le ta slika mora biti objavljena tudi na zahvalni strani zaključka nakupa.
3.2. Pritožbe in spori
Ta točka naj bo v skladu z veljavno zakonodajo o varstvu potrošnikov in z Zakonom o izvensodnem reševanju potrošniških sporov (v primeru da spore rešujete preko spletnega reševanja sporov, mora biti to jasno napisano). Objavite podatek o vašem podjetju in kontaktne podatke za primer pritožbe.
3.3. Stvarna napaka
Objaviti morate obrazec za prijavo stvarne napake, obrazložitev kaj stvarna napaka je in kako se stvarno napako uveljavlja.
3.4. Vračilo blaga
Napišite pod katerimi pogoji lahko kupec blago vrne, ne pozabite tudi na obrazec za vračilo in obrazec za uveljavljanje reklamacije.
VZOREC OBRAZCA SI LAHKO PRENESTE TUKAJ
Ostale točke napišite smiselno glede na dejavnost. Predlagamo vam, da vključite tudi informacije o načinu plačila, dostavi, garanciji, koriščenju kode za popuste, bonusov, nagradnih iger, itd.
Splošni pogoji naj bodo v skladu z Obligacijskim zakonikom (OZ), z Zakonom o elektronskem poslovanju na trgu (ZEPT) in z Zakonom o varstvu potrošnikov (ZVPot).
4. Kam usmeriti fokus?
Mnogo podjetij se sprva fokusira zgolj na videz, barve in dizajn spletne strani. Vendar se je potrebno zavedati, da vam še tako lep dizajn – ne bo generiral prodaje!
Kaj je torej pomembnejše od npr. dizajna ali barv gumbov?
Obisk potencialnih kupcev. In vi jih želite privabiti čim več.
Sedaj že veste, da je spletna prodaja rezultat več različnih dejavnikov in tako so videz ali barve spletne strani le eden izmed mnogih detajlov, ki vplivajo na rezultat prodaje.
Vaša spletna trgovina mora ustrezati naslednjim kriterijem, da boste kar najbolje pripomogli k uspešni spletni prodaji:
4.1. Preglednost in optimizacija spletnih strani oz. trgovine
- Imeti morate pregleden dizajn vaše ene ali več spletnih trgovin,
- spletna stran naj vsebuje lepe in profesionalne slike, iz katerih je razviden vaš prodajni asortiment,
- na spletni strani imejte jasno menijsko strukturo (v mislih imejte vedenje in pričakovanja kupcev, da se bodo dobro znašli na vaši strani),
- stran naj vsebuje kontaktne informacije (to vam daje kredibilnost poslovanja in poveča zaupanje kupcev, zaradi česar ste v prednosti),
- ko stranka obišče vašo stran in se odloči za nakup, mora to storiti v enem koraku (koliko osebnih podatkov naj vnese za namen prodaje? Podatkov naj bo le toliko, kot jih zares potrebujete),
- spletna trgovina se mora odpirati hitro (vse kar je nad 3 sekundami je močno prepočasi).
4.2. Spoznajte svoje potencialne stranke za povečanje prodaje
- Da bo vaša spletna prodaja zacvetela morate dati več pozornosti profilu vaših potencialnih kupcev: Kdo so? Koliko so stari? Kako komunicirajo in kje na spletu se gibajo? Le s poznavanjem svojih strank boste vedeli kje jih najti, kako jih nagovoriti in s tem povečati možnosti prodaje. Opravite analizo strank iz pridobljenih (osebnih) podatkov.
- Obiskovalca spletne trgovine ali spletnih trgovin (če jih imate v planu več in na različnih platformah) morate v 3 sekundah prepričati, da je na pravem mestu (kupci rabijo potrditev, da potrebujejo prav vaše storitve ali ponudbo),
- stranka mora v trenutku najti tisto kar išče (vsak želi prihraniti na času in energiji zato jasno predstavite svojo ponudbo).
4.3. Kaj je vaša edinstvena prodajna vrednost?
Vprašanje, ki si ga zastavite preden se lotite spletne prodaje je, kako se bodo vaši izdelki ali storitve razlikovali od tistih, ki so že na voljo?
“Pogledam na konkurenco in na to, kako to počnejo. Najdem način, kako lahko to storim bolje. ” pravi Jeremy Harrison, ustanovitelj spletnega mesta Hustle Life, ki ljudem pomaga najti obstransko dejavnost, s katero želijo zaslužiti in kamor spada tudi spletna prodaja.
Kaj je še pomembno, da bo spletna prodaja uspešna?
Mnogi se pri prvi izkušnji prodaje na spletu, prevečkrat in močno zanašajo na svoje pomanjkljivo znanje ali pa znance, ki pravzaprav nimajo pravih izkušenj s področja spletne prodaje, spletnih strani, ali pa o načinih pridobivanja obiskov v katerikoli spletni trgovini.
Odlično bi bilo, v kolikor je vaš “znanec” strokovnjak za Google oglaševanje in optimizacijo spletnih strani, sicer denar mečete skozi okno (četudi imate od tega efekt). Zdaj odvisno od tega kakšne produkte prodajate in kje so vaše stranke, ima za vas lahko oglaševanje na Facebooku neverjeten učinek pospeševanja prodaje, v kolikor za tem stoji strategija, načrt, plan… in seveda proračun.
Spletna trgovina ne bo prodajala sama od sebe, zato fokus vedno usmerite najprej v prodajni kanal. Nikar preveč ne razmišljajte o logotipu ali o imenu spletne trgovine. In ne pozabite: po postavitvi in odprtju vaše spletne trgovine je pomembno, da bo le-ta tudi opažena!
Poceni spletna trgovina – da ali ne?
Kadar se odločimo izdelavo spletne trgovine prepustiti zunanjim izvajalcem hitro spoznamo, da je to lahko kar konkreten strošek.
Veliko ljudi posledično išče najcenejše opcije in tu se poraja ključno vprašanje, ali se poceni spletna trgovina sploh splača?
Splošno gledano, bolj ko je poceni spletna trgovina, večje so verjetnosti, da bo kvaliteta končnega izdelka slabša.
To se lahko pojavi v obliki precejšne neodzivnosti s strani izvajalcev, slaba poprodajna podpora, tehnične težave s samo spletno trgovino, izbira napačne platforme ipd. Zato je treba biti zelo pazljiv pri procesu izbire zunanjega izvajalca, ter postaviti veliko podvprašanj in videti reference preteklih projektov. Naše si lahko pogledate tukaj: https://spletnik.si/reference/
Na tej točki priporočamo, da si ogledate tudi naš članek na temo cen izdelav spletnih trgovin in posledične kvalitete (gre za enega najbolj branih člankov na našem blogu).
Se ne želite sami lotiti spletne strani za spletno prodajo?
Spletna prodaja morda res zahteva veliko dela in spretnosti pri postavljanju spletnega mesta in trgovine.
Glede na to, da ima prodaja na spletu več specifik in detajlov, katere je treba upoštevati, ni potrebno, da ste v tem procesu sami za vse.
Če želite prihraniti na času in tudi živcih, poiščete izvajalca, ki vam bo davčno blagajno, računovodski program in program dostavne službe povezala in ves proces avtomatizirala.
Če želite, da vam pri tem pomaga Spletnik, nam pošljite povpraševanje, za nasvet pa smo vam vedno na voljo na blog@spletnik.si.
Vstopite pogumno in premišljeno v svet spletne prodaje!
Uspešno,
Spletnik