Posodobljeno 28. 03. 2024
UX in UI sta dva izraza, ki se pogosto uporabljata kot sopomenka, vendar dejansko pomenita zelo različni stvari. Kakšna je torej razlika?
Vsi smo že slišali razprave o odličnem »UX« izdelka ali slabem »UI« spletnega mesta.
V tem članku boste izvedeli kaj sta, kaj pomenita UX in UI pojma ter kako se razlikujeta. To znanje vam bo koristilo tako pri oblikovanju novih izdelkov kot pri prenovi oziroma postavitvi nove spletne strani ali spletne trgovine.
Kazalo
Kaj sta UX dizajn in UI dizajn?
UX dizajn se nanaša na izraz “načrt uporabniške izkušnje”, medtem ko UI pomeni “načrt uporabniškega vmesnika”. Oba elementa sta ključnega pomena za učinkovito spletno stran in sta tesno povezana. Toda kljub njunemu profesionalnemu odnosu sta sami vlogi precej različni in se nanašata na zelo različne vidike procesa razvoja spletne strani in oblikovalske discipline.
Sorodna vsebina: Grafično oblikovanje spletnih strani
Kaj je oblikovanje uporabniške izkušnje (UX)?
Oblikovanje uporabniške izkušnje je način oblikovanja spletne strani, z milsijo na uporabniško izkušnjo obiskovalca. Don Norman, kognitivni znanstvenik in soustanovitelj Nielsen Norman Group Design Consultancy, je zaslužen za skovanje izraza “uporabniška izkušnja” v poznih devetdesetih letih. Opisuje jo s temi besedami:
“Uporabniška izkušnja zajema vse vidike interakcije končnega uporabnika s podjetjem, njegovimi storitvami in izdelki.”
Definicija Dona Normana pove, da UX dizajn zajema vse interakcije med potencialno ali aktivno stranko in podjetjem.
Uporabniška izkušnja v digitalnem svetu
Čeprav gre za znanstveni izraz, je njegova uporaba od začetka skoraj v celoti znotraj digitalnih področij; eden od razlogov za to je, da je tehnološka industrija začela razcveteti približno v času izuma izraza.
V tem članku boste izvedeli vse o fascinantni zgodovini oblikovanja uporabniške izkušnje.
V bistvu se UX (uporabniška izkušnja) nanaša na vse, kar je mogoče izkusiti – naj bo to spletna stran, aparat za kavo ali obisk strgovine. Del »uporabniške izkušnje« se nanaša na interakcijo med uporabnikom in izdelkom ali storitvijo. Oblikovanje uporabniške izkušnje torej upošteva vse različne elemente, ki oblikujejo to izkušnjo.
Kaj vključuje oblikovanje uporabniške izkušnje?
Oblikovalec uporabniške izkušnje razmišlja o tem, kako se uporabnik počuti zaradi izkušnje in kako preprosto je za uporabnika, da opravi svoje želene naloge. Prav tako opazuje in izvajaja analize nalog, da vidi, kako uporabniki dejansko dokončajo naloge v uporabniškem toku.
Na primer:
- Kako enostaven je postopek nakupovanja prek spleta?
- Kako enostavno je za vas prijemati ta lupilec zelenjave?
- Ali vam aplikacija za spletno bančništvo olajša upravljanje denarja?
Končni namen oblikovanja uporabniške izkušnje je ustvariti enostavno, učinkovito, relevantno in vsestransko prijetno izkušnjo za uporabnika.
Oblikovanje uporabniške izkušnje je proces razvoja in izboljšanja kakovosti interakcije med uporabnikom in vsemi vidiki podjetja.
Oblikovanje uporabniške izkušnje je v teoriji nedigitalna (kognitivna znanost) praksa, vendar jo uporabljajo in definirajo pretežno digitalne industrije.
Pri oblikovanju UX-a NE gre za vizualne elemente; osredotoča se na celoten občutek izkušnje.
Kaj je oblikovanje uporabniškega vmesnika (UI)?
Na vprašanje “Kaj je oblikovanje uporabniškega vmesnika?” je težko odgovoriti zaradi velikega števila napačnih interpretacij.
Medtem ko je uporabniška izkušnja konglomerat nalog, osredotočenih na optimizacijo izdelka za učinkovito in prijetno uporabo, je oblikovanje uporabniškega vmesnika njeno dopolnilo; videz in občutek, predstavitev in interaktivnost izdelka.
Če pogledate “profesionalne” definicije oblikovanja uporabniškega vmesnika, boste običajno našli opise, ki so delno enaki oblikovanju uporabniške izkušnje – celo nanašajo se na iste strukturne tehnike.
Katera je torej pravilna? Žalostni odgovor je: ne eno ne drugo.
Oblikovanje uporabniškega vmesnika v digitalnem svetu
Uporabniški vmesnik je točka interakcije med uporabnikom in digitalno napravo – kot je zaslon na dotik na vašem pametnem telefonu ali sledilna ploščica, ki jo uporabljate za izbiro vrste kave, ki jo želite iz aparata za kavo.
Kar zadeva spletna mesta in aplikacije, oblikovanje uporabniškega vmesnika upošteva videz, občutek in interaktivnost. Gre za zagotavljanje, da je uporabniški vmesnik kar se da intuitiven, kar pomeni skrbno načrtovanje vsakega posameznega vizualnega, interaktivnega elementa, s katerim se lahko uporabnik sreča na spletni strani.
Oblikovalec uporabniškega vmesnika bo razmišljal o:
- ikonah
- gumbih
- tipografiji
- barvnih shemah
- razmikih
- slikah in
- odzivnem dizajnu.
Kaj vključuje oblikovanje uporabniškega vmesnika?
Tako kot oblikovanje uporabniške izkušnje je tudi oblikovanje uporabniškega vmesnika večplastna in zahtevna naloga. UI dizajn je odgovoren za prenos razvoja, raziskav, vsebine in postavitve izdelka v privlačno, vodilno in zanimivo izkušnjo za uporabnike.
Preden se poglobimo v glavne razlike med UX in UI, na kratko povzamemo, kaj sploh je oblikovanje uporabniškega vmesnika (UI):
- Oblikovanje uporabniškega vmesnika je povsem digitalna praksa. Upošteva vse vizualne, interaktivne elemente vmesnika izdelka – vključno z gumbi, ikonami, razmiki, tipografijo, barvnimi shemami in odzivnim dizajnom.
- Cilj oblikovanja uporabniškega vmesnika je vizualno voditi uporabnika skozi uporabniški vmesnik spletne strani. Gre za ustvarjanje intuitivne izkušnje, ki od uporabnika ne zahteva veliko razmišljanja, ampak ga vodi do končnega cilja, konverzije.
- Oblikovanje uporabniškega vmesnika prevaja prednosti in vizualna sredstva blagovne znamke v uporabniški vmesnik izdelka ter zagotavlja, da je dizajn dosleden, koherenten in estetsko prijeten.
Zdaj, ko imamo jasno definicijo UX in UI, si poglejmo glavne razlike med njima.
Kakšna je razlika med oblikovanjem UX in UI?
Če si izdelek predstavljate kot človeško telo, kosti predstavljajo kodo, ki mu daje strukturo. Organi predstavljajo zasnovo uporabniške izkušnje: merjenje in optimizacija vnosa za podporo življenjskim funkcijam. Dizajn uporabniškega vmesnika predstavlja kozmetiko telesa; njegovo predstavitev, njegove čute in reakcije.
Kot pravi Rahul Varshney, soustvarjalec Foster.fm:
»Uporabniška izkušnja (UX) in uporabniški vmesnik (UI) sta ena najbolj zmedenih in zlorabljenih izrazov na našem področju. Uporabniški vmesnik brez UX je kot slikar, ki brez razmišljanja udari barvo na platno; medtem ko je UX brez uporabniškega vmesnika podoben okvirju skulpture brez papirne kaše. Odlična izkušnja izdelka se začne z uporabniško izkušnjo, ki mu sledi uporabniški vmesnik. Oboje je bistveno za uspeh izdelka, spletne strani.«
Pomembno je razumeti, da gresta UX in UI z roko v roki; ne morete imeti enega brez drugega. Vendar vam ni treba imeti veščin oblikovanja uporabniškega vmesnika, da bi bili oblikovalec UX, in obratno – UX in UI predstavljata ločeni vlogi z ločenimi procesi in nalogami!
Glavna razlika, ki jo je treba upoštevati, je naslednja: pri oblikovanju uporabniške izkušnje gre za celoten občutek izkušnje, pri oblikovanju uporabniškega vmesnika pa o tem, kako izgledajo in delujejo vmesniki izdelka.
UX oblikovalec upošteva celotno uporabnikovo pot do konverzije;
- kakšne korake naredijo?
- Katere naloge morajo opraviti?
- Kako enostavna je uporabniška izkušnja?
Velik del oblikovanja uporabniške izkušnje se osredotoča na ugotavljanje, s kakšnimi izzivi se uporabniki srečujejo ter kako bi jih lahko določen izdelek rešil. V sklopu oblikovanja uporabniške izkušnje se izvede obsežna raziskava uporabnikov, da bi ugotovili, kdo so ciljni uporabniki in kakšne so njihove potrebe v zvezi z določenim izdelkom.
Nato se začrta uporabnikovo pot po spletni strani, pri čemer se upošteva stvari, kot sta informacijska arhitektura – tj. kako je vsebina organizirana in označena na spletni strani – in kakšne funkcije bi uporabnik morda potreboval. Nato se ustvari žične okvire, ki določajo osnovne načrte za strukturo spletne strani.
Oblikovalec uporabniškega vmesnika upošteva vse vizualne vidike uporabnikovega potovanja po spletni strani, vključno z vsemi posameznimi zasloni in stičnimi točkami, s katerimi se lahko uporabnik sreča; klik na gumb, pomikanje po strani navzdol ali brskanje po galeriji slik.
Medtem ko oblikovalec uporabniške izkušnje načrtuje potovanje po spletni strani, se oblikovalec uporabniškega vmesnika osredotoča na vse podrobnosti, ki to potovanje omogočajo. To ne pomeni, da je oblikovanje uporabniškega vmesnika samo videz; oblikovalci uporabniškega vmesnika imajo velik vpliv na to kakšna bo na koncu spletna stran.
Oblikovanje uporabniške izkušnje je namenjeno prepoznavanju in reševanju uporabniških izivov; pri oblikovanju uporabniškega vmesnika gre za ustvarjanje intuitivnih, estetsko prijetnih interaktivnih vmesnikov.
Dizajn uporabniške izkušnje je običajno na prvem mestu v procesu razvoja spletne strani, sledi pa mu uporabniški vmesnik.
Oblikovalec uporabniške izkušnje začrta bistvo uporabniške poti; oblikovalec uporabniškega vmesnika ga nato napolni z vizualnimi in interaktivnimi elementi.
Kako oblikovanje UX in oblikovanje uporabniškega vmesnika delujeta skupaj?
Raziskali smo razlike med UX in UI; zdaj pa si poglejmo, kako delujejo skupaj. Morda se sprašujete, ali je eden pomembnejši od drugega, a v resnici sta oba ključnega pomena! Citiramo oblikovalko in strokovnjakinjo Helgo Moreno, ki je to precej zgovorno izrazila v svojem članku The Gap Between UX And UI Design:
»Nekaj, kar je videti odlično, a je težko uporabljati, je zgled odličnega uporabniškega vmesnika in slabe uporabniške izkušnje. Medtem ko je nekaj zelo uporabnega, kar je videti grozno, zgled odličnega UX in slabega uporabniškega vmesnika.«
Kot ste do sedaj lahko že spoznali, gresta UX in UI tesno z roko v roki, in čeprav je na milijone primerov odličnih izdelkov z enim in ne z drugim, si predstavljajte, koliko uspešnejši bi lahko bili, če bi združili obe področji.
Oblikovanje uporabniškega vmesnika je kot češnja na torti uporabniške izkušnje. Predstavljajte si, da dobite odlično idejo, ki jo želite prikazati na spletni strani; nekaj, kar očitno manjka na trgu in bi lahko resnično spremenilo življenja ljudi na bolje. Najamete oblikovalca uporabniške izkušnje, da izvede raziskavo uporabnikov in vam pomaga natančno ugotoviti, katere funkcije bi morala imeti vaša spletna stran in kako naj bi bila začrtana celotna uporabniška pot.
Vaša spletna stran ponuja nekaj, kar vaša ciljna publika potrebuje in želi; ko pa jo obiščejo, ugotovijo, da je besedilo na vsakem zaslonu komaj berljivo (pomislite na rumeno besedilo na belem ozadju). Še več, gumbi so preblizu skupaj; nenehno po pomoti pritiskajo na napačen gumb! To je klasičen primer slabega uporabniškega vmesnika, ki uniči tisto, kar naj bi bila dobra uporabniška izkušnja.
Po drugi strani pa ste že kdaj naleteli na res čudovito spletno stran, da bi ugotovili, da je poleg osupljivih animacij in barvne sheme pravzaprav prava muka za uporabo? Dober uporabniški vmesnik nikoli ne more nadomestiti slabega uporabniškega vmesnika; kot bi vzeli v roke lepo okrašeno torto, ki je pravzaprav groznega okusa, ko jo ugriznete.
Torej, ko gre za oblikovanje spletne strani, se UX in UI dopolnjujeta – in na današnjem konkurenčnem trgu je nujno, da ponudnik spletnih strani ima oboje.
UX in UI pri izdelavi spletne strani
Pri izdelavi spletne strani je pomembno uporabiti tako načrtovanje uporabniške izkušnje kot nalrtovanje umesnika za zagotovitev pozitivne uporabniške izkušnje. Začeti je torej treba z raziskovanjem ciljne publike (vaših potencilanih strank) in njihovimi potrebami, da lahko učinkovito načrtujuemo pot uporabnika po spletni strani.
Nato sledi načrtovanje umesnika, da oblikujemo vizualne elemente, ki bodo olajšali uporabo spletne stranu in mu dali privlačen videz.
Pomembno je tudi, da se vsebina spletne strani ujema z vizualno zasnovo in da so informacije jasno predstavljene. Na koncu vedno izvedemo teste uporabniške izkušnje, da preverimo, ali spletna stran resnično zagotavlja pozitivno uporabniško izkušnjo.
Ključno je, da se UX in UI oblikovanje združita v smiselno celoto. Oblikovanje uporabniške izkušnje pomaga zagotoviti, da spletna stran deluje v skladu z uporabnikovimi pričakovanji, medtem ko oblikovanje uporabniškega umesnika ustvarja vizualno privlačno spletno stran, ki je enostavna za uporabo. Pomembno je tudi, da se dejstvo, da se danes vse več ljudi povezuje na splet preko mobilnih naprav.
Skratka, UX in UI oblikovanje sta ključna vidika spletnega oblikovanja, ki sta potrebna za izboljšanje uporabniške izkušnje in učinkovitosti spletne strani.
Ko izbirate izvajalca, bodisi je to agencija ali posameznik, za prenovo ali izdelavo novo strani, jih povprašajte o oblikovanju uporabniške izkušnje in oblikovanju uporabnišpkega vmesnika. V tem članku ste spoznali osnove, tako, da boste lažje spremljali potek načrtovanja in oblikovanja.
Če želite, da vam spletno stran izdelamo mi, nam pišite na oglasevanje@spletnik.si.
- 8 načinov za izboljšanje Facebook oglasov in vpogled v oglase konkurence - 20. 11. 2024
- Učinkovitost offline marketinga v kombinaciji z online marketingom - 13. 11. 2024
- 91 nasvetov za optimizacijo pristajalne strani - 23. 10. 2024